Draaiboek manifestatie

Draaiboek manifestatie

(SMART) doelen en concrete activiteiten.

Hoofddoel
Aan het eind van de manifestatie hebben wij de bezoekers bewust gemaakt van de krachten van
de ouderen d.m.v. het marktkraampje.

  •       Aan het einde van onze manifestatie zijn de bezoekers interactief betrokken geweest bij onze kraam door middel van een spelshow. 

Concrete activiteit
Door middel van een spelshow zijn de bezoekers interactief betrokken tijdens de manifestatie. Om de aandacht van de bezoekers te trekken kiezen wij voor deze vorm (Fatische functie). Wanneer de bezoekers bij onze kraam aankomen, zullen zij eerst geïnformeerd worden over de eerste kracht van ouderen, namelijk hun energiekheid.
Dit is meteen de eyeopener. Hierna sturen wij de bezoekers door naar de voorronde van de spelshow, namelijk het verbindingsspel. Hierbij worden zij door middel van dit spel geïnformeerd over de tweede kracht van ouderen; hun behulpzaam- en onbaatzuchtigheid.
Als zij dit spel goed hebben afgerond, gaan zij door naar de finale van de spelshow; de Tableau Vivant. De kracht die hierbij naar voren komt is de kracht dat ouderen nog zo zelfverzekerd zijn over zichzelf, hun lichaam en uiterlijk. Hierbij is het de bedoeling dat de bezoekers achter een schilderijlijst zelfverzekerd gaan poseren. Ze kunnen hierbij gebruik maken van verschillende attributen. Meer uitleg en onderbouwing van de spellen, kunt u hier onder vinden.

Onderbouwing
Waarom interactief?
Wij hebben ervoor gekozen het publiek interactief bij onze kraam te betrekken. Uit onze enquêtes is namelijk naar voren gekomen dat de mensen liever interactief betrokken worden bij een presentatie dan dat ze alleen maar luisteren terwijl er één iemand aan het woord is (Enquêtes, 2014).

Daarnaast stelt de TU Delft dat door studenten actief met de stof te laten werken, er meer beklijft. Dit geldt niet alleen voor schriftelijke opdrachten, maar ook tijdens contactmomenten. Het is dan ook belangrijk om te weten hoe het meest uit deze contactmomenten te halen. Afwisseling in de werkvorm en interactie met studenten bevorderen de concentratie en het leerrendement (TU Delft, 2014).

  •       ·Aan het einde van onze manifestatie zijn de bezoekers erachter gekomen dat de ouderen, ondanks hun gebreken, energieker dan jongeren zijn door middel van twee borden met cijfers erop.

Concrete activiteit
Als de bezoekers bij onze kraam aankomen worden zij geïnformeerd over een aantal cijfers met betrekking tot energie van jongeren en ouderen. Wij vertellen hen niet meteen de cijfers, maar vragen hen wie volgens hen energieker zijn: de jongeren of de ouderen? Dit doen wij aan de hand van twee borden. Op deze borden staan de cijfers vermeld, maar niet welke bij jongeren of ouderen horen. Het is dus aan de bezoekers om dit te raden.

Onderbouwing
Om meteen uw aandacht te krijgen beginnen we met een vraag. Wie denkt u dat energieker zijn jongeren of 65-plussers? De meeste mensen denken dat jongeren en volwassenen energieker zijn dan 65-plussers, maar de 65-plussers zijn energieker. 65-plussers ervaren weinig stress. De 65-plusser scoort op onderzoek uitgevoerd door GfK maar liefst een 7,19 op de energiebarometer terwijl de gemiddelde Nederlander een 6,88 haalt. Op een schaal van 1 tot en met 10 geef maar liefst 47% van de 65-plussers zichzelf een 8 of hoger. Ze voelen zich het minst vaak moe en 32% zegt helemaal geen stress te hebben. 65-plussers krijgen vooral veel energie van leuke dingen doen. Vele geven daarnaast aan lekker in hun vel te zitten. Meer dan gemiddeld noemen de 65-plussers ook gezond eten (GfK, 2014).

Ook uit onze enquêtes is gebleken dat allen van de gevraagde 65-plussers zich nog erg energiek voelt (Enquêtes, 2014).

Daarnaast is de oudere van nu echt niet meer de oudere van 50 jaar geleden. Ouderen zijn niet allemaal zorgbehoevend integendeel zijn veel van de ouderen actief, sportief en betrokken bij de maatschappij (GVA, 2009).

Volgens Pinxten en Verstraete heeft iedereen een meervoudige identiteit, dus ook ouderen. Volgens hen is het beter te spreken over identiteitsdynamieken, processen die voortdurend veranderen en die resulteren in identiteitsbeelden die momentopnamen zijn (Vandenbroeck, 2010). De generatie ouderen verandert dus ook voortdurend.


Ons beeld over hen hoort dan ook niet altijd hetzelfde te zijn. Veel mensen hebben een negatief beeld over ouderen. Zij zien de ouderdom als een periode die gekenmerkt wordt door een achteruitgang op alle terreinen. Vooral ook op het gebied van de intelligentie, de interesses en de sociale contacten. Vandaag noemt men dat het deficitmodel van de bejaardenleeftijd, omdat eenzijdig gefocust wordt op de deficit of tekorten (Craeynest, 2010). Maar in plaats van de gedachte dat zij alleen achter de geraniums zitten, zijn zij tegenwoordig juist heel energiek!


  •      Aan het einde van onze manifestatie zijn de bezoekers erachter gekomen dat de ouderen onbaatzuchtig en behulpzaam zijn door middel van een verbindingsspel.

Concrete activiteit
Het verbindingsspel wordt door middel van een fotomuur  aan de bezoekers overgebracht.
Hierbij wilden wij de kracht van de ouderen van hun behulpzaam- en onbaatzuchtigheid naar voren brengen. Op de muur hangen foto’s van ouderen met onder elke foto een kort stukje tekst. In dit stukje tekst wordt iets over de oudere verteld. De bezoekers krijgen dan verschillende strookjes met een andere tekst (waarop de behulpzaamheid van de oudere naar voren komt), maar waar als je deze tekst goed leest wel kunt achterhalen bij welke oudere deze behulpzame kracht hoort. Het is dan de bedoeling dat de bezoekers deze aan elkaar gaan verbinden.

Op deze manier leren de bezoekers van onze kraam de ouderen kennen, waardoor zij met elkaar in contact komen. Theodore Adorno formuleerde dat de contact hypothese erop neerkomt, dat contact tussen groepen leidt tot afname van vooroordelen en discriminatie. Ook zien de bezoekers op deze manier dat de ouderen zelf nog in contact zijn met anderen (Vandenbroeck, 2010).


Referentiekader: het geheel van kennis, verklaringen en oordelen met betrekking tot onze sociale omgeving (De Jager, Mok & Sipkema, 2009).

Ieder persoon bezit een eigen referentiekader. Dit bepaald hoe je naar bepaalde zaken en mensen kijkt. Dit referentiekader wordt gevormd door de waarden en normen die jij belangrijk vindt. Deze waarden en normen worden gevormd door je omgeving. Door dit bord met fotolijsten willen wij jullie laten zien dat je op een bepaalde manier naar iemand kijkt, maar dat dit niet altijd juist hoeft te zijn. Bijvoorbeeld dat ouderen vaker ‘achter de geraniums’ zouden zitten, maar de meeste ouderen nog altijd actief in de samenleving zijn. En behulpzaam voor anderen.

Onderbouwing
Een van de begrippen die wij hebben gebruikt voor de onderbouwing van ons doel is berust op het begrip ‘organische solidariteit’ uit de sociologie. Dit begrip wil zeggen dat er een saamhorigheid aanwezig is op basis van wederzijdse afhankelijkheid (De Jager, Mok & Sipkema, 2009).

Zo hebben wij de ouderen vroeger, maar ook nu nog altijd nodig in ons leven. Dit baseren wij op het boek “Kleurrijke vergrijzing”. Hier komt de diversiteit van de kleurrijke vergrijzing in Nederland naar voren. Daarnaast is ook uit onze interviews en enquêtes naar voren gekomen dat ouderen op heel veel gebieden behulpzaam zijn. Jongeren en volwassenen die onze enquêtes invulden, dachten voornamelijk dat ouderen alleen behulpzaam zijn op het gebied van hun levenservaring overdragen, maar zij zijn nog op meerdere gebieden behulpzaam. Voor voorbeelden van hoe wij ouderen nog altijd nodig hebben in onze samenleving, hebben wij deze muur met fotolijsten gemaakt. Wij willen u uitnodigen om zelf te onderzoeken welke behulpzaamheidskracht bij welke persoon hoort.

Koppeling behoeftenhiërarchie Maslow:
In de verhalen op de fotomuur is terug te lezen dat de ouderen en jongeren ook bepaalde behoeftes hebben. Zo hebben zij:
1: Fysiologische behoeften (dit zijn de basisbehoeften). Zodra een persoon niet toekomt aan
het vervullen van de basisbehoeften, ontstaan ziekten, pijn, irritatie enzovoorts.
2: Behoefte aan veiligheid à zo komt in veel verhalen terug dat zij vanuit een chaotische
leefwereld naar Nederland zijn gekomen. Daarnaast vinden zij niet alleen familie, maar ook
lichamelijke veiligheid heel belangrijk.
3: Behoefte aan liefde à ook komt in veel verhalen terug dat zij deel uitmaken van een
gezin, maar ook dat zij hun eigen liefde overbrengen naar anderen door zich in te zetten voor
anderen.
4: Behoefte aan (zelf)respect à door hun goedwillige daden krijgen zij veel respect en
erkenning van andere mensen, maar zijn zij zelf ook erg respectvol richting anderen.
5: Behoefte aan zelfrealisatie/zelfverwerkelijking à In de verhalen is terug te lezen dat veel ouderen op hun oude dag nog veel willen bereiken. Dit doen zij dan ook en daardoor verwerkelijken zij hun dromen en ambities (Menscentraal, 2014).







  •       Aan het eind van de manifestatie zijn de bezoekers bewust geworden over de tevredenheid van zelfverzekerde ouderen over hun uiterlijk door middel van een drama activiteit, namelijk de tableau vivant.


Concrete activiteit
Door middel van de tableaus vivant willen wij de bezoekers zelfverzekerdheid laten uiten/ neerzetten. De kracht die hierbij naar voren komt is de kracht dat ouderen nog zo zelfverzekerd zijn over zichzelf, hun lichaam en uiterlijk. Hierbij is het de bedoeling dat de bezoekers achter een schilderijlijst zelfverzekerd gaan poseren. Wij zullen de bezoekers ook voorbeelden geven van zelfverzekerde poses. Zo maken wij zelf ook gebruik van drama. Ze kunnen hierbij gebruik maken van verschillende attributen. Met deze attributen worden accessoires bedoeld die zij voor de grap voor hun gezicht kunnen houden. Van deze pose maken wij een foto. Deze zetten wij dan op ons blog.

Onderbouwing
Een tableau vivant is letterlijk vertaald: levend schilderij. Het is een kunstvorm waarbij een groep acteurs of modellen iets uit proberen te beelden. Soms worden ze voorzien van een historisch kostuum en ze nemen een pose aan waarbij ze niet spreken of bewegen. Het tableau vivant werd vaak eerst op het toneel opgesteld voordat het doek open ging. Als kunstvorm is het een samensmelting van podiumkunst en fotografie en schilderkunst.

Een tableau vivant leert mensen nadenken over de essentie van zaken. Dit zouden we dus goed kunnen gebruiken om mensen te laten zien, dat ouderen nog heel zelfverzekerd zijn. De bezoekers van de marktkraam worden dan geconfronteerd met het beeld dat ze hebben van ouderen. Wij kunnen ze dan laten zien dat ouderen nog heel zelfverzekerd zijn. Ons doel is om mensen bewust te laten worden van hun beeldvorming (Plazilla, 2014). Door het tableau vivant te gebruiken, kunnen we dit letterlijk uitbeelden. Verder is het voor alle doelgroepen te gebruiken. De uitvoering van een tableau vivant wordt ook vaak gebruikt in het basisonderwijs (Moet je doen, 2014). 



Uit onderzoek van GfK blijkt dat de meeste ouderen tevreden zijn over zichzelf, namelijk  56% van de 65-plussers is tevreden over hun uiterlijk en lichaam (GfK, 2014). Uit onderzoek van L’Oreal blijkt dat acht van de tien bevraagde 65-plussers tevreden is met hun uiterlijk. De 65-plussers zitten het lekkerst in hun vel (NU, 2014). Daarnaast bleek uit onze enquêtes en interviews dat  90% van de 65-plussers tevreden zijn over zichzelf.

Waarom 'Grey Power'?
In de zestiger jaren in de VS waren er veel emancipatiebewegingen die streefden naar sociale rechtvaardigheid. Zo was er een beweging, genaamd Grey Power. Zij kregen voor elkaar dat er een nieuw klimaat ontstond waarin de belangenbehartiging van ouderen gestimuleerd werd. De ouderenbeweging kon in eniger mate iedereen aanspreken omdat iedereen ouder wordt. Daarnaast slaat de naam natuurlijk voor 100% terug op de krachten van ouderen
( Keune & van der Zanden, 1990).

Wat is oud?
Voor achttien- en negentienjarigen is 44 oud, voor veertigers is dat 67 jaar. Vijftigers denken dat je beste tijd is gepasseerd tegen je 71ste, en eenmaal ouder dan zestig, wordt dit 73. De definitie van oud verschilt dus erg voor elke leeftijdsgroep (Frieswijk, 2011).

Wat is energiek?
Energiek heeft verschillende betekenissen namelijk: flink, krachtdadig, ondernemend, voortvarend, wilskrachtig, actief, doortastend, dynamisch, krachtig, levenslustig, pittig, vitaal (Encyclo, n.d.).


Spelelement trekt mensen
De kern van Linguaphone’s nog steeds groeiende succes is wel dat het een ‘’ludiek’’ systeem is. Het houdt rekening met het spelelement dat voor ons mensen zo belangrijk is. Pas in deze eeuw heeft de wetenschap ingezien dat de mens van nature graag spéélt, - op ieder denkbaar niveau. Elke vorm van spel trekt hem aan. Men ontdekte ook dat de mens het beste spelenderwijs kan leren (De Kampioen, 1968).

Kleur trekt mensen
Nashuatec ondersteunt de verkoopactiviteiten van kopieerapparaten met krachtige onderzoeksresultaten over het effect van meer kleur in presentatiematerialen.
Met 60% méér waardering voor presentaties in kleur, 82% méér aandacht voor documenten met kleuraccenten in de tekst en 26% méér reacties omdat kleur motiveert, heeft u alle reden om meer aandacht te besteden aan welke kleuren u wáár gebruikt (Bloch, 2012)


Planning manifestatie

Wie
Wat
Waar
Wanneer
Waarmee
Hoe
Allen
Opbouw kraam
In de sporthal.
9:00 - 10:00
Tafels, fotomuur, energiek borden, vooraf gemaakte knutselwerken.
Door middel van samenwerking.
Viola
Begin praatje en eye-opener over energiek zijn.
In de sporthal.
10:00 – 14:00

Door middel van informatie te geven.
Bob
Fotomuur
In de sporthal.
10:00 – 14:00
Fotomuur, fotolijsten, kaartjes met tekst.
Informatie geven over behulpzaam.
Jessica
Foto’s maken en uitleg zelfverzekerdheid.
In de sporthal.
10:00 – 14:00
Fototoestel
Informatie geven over zelfverzekerdheid.
Kayleigh
Tableau vivant en voorbeeld geven van zelfverzekerdheid.
In de sporthal.
10:00 – 14:00
Attributen
Informatie overdragen en voordoen.
Taken zijn onder voorbehoud, er mag tijdens de manifestatie gewisseld worden!
Allen
Afbouw kraam
In de sporthal.
14:00 - 15:00
Tafels, fotomuur, energiek borden, vooraf gemaakte knutselwerken.
Door middel van samenwerking.


 Referentielijst

- Bloch, D. (2012). Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie. Gevonden op 19 juni op het World Wide Web.  http://www.verkopersonline.nl/index.php?id=4&item_id=913

- Craeynest, P. (2013). Psychologie van de levensloop. Inleiding in de ontwikkelingspsychologie. Den Haag: Acco

- Encyclo. (N.d.) Energiek. Gevonden op 19 juni op het World Wide Web. http://www.encyclo.nl/begrip/ENERGIEK

- Frieswijk, C.  (2011). Wat is oud? Gevonden op 19 juni op het World Wide Web. http://50plus.blog.nl/algemeen/2011/01/29/wat-is-oud
- De Jager, H., Mok, A.L., & Sipkema, G. (2009). Grondbeginselen der Sociologie (13de dr.) Groningen/Houten: Noordhoff.

- GVA. (2009). Ouderen zijn erg actief en hebben een volle agenda. Gevonden op 19 juni op het World Wide Web. http://www.gva.be/nieuws/binnenland/ouderen-zijn-erg-actief-en-hebben-een-volle-agenda.aspx

- De Kampioen. (1968). Ook uw spelen wordt leren. Gevonden op 19 juni op het World Wide Web.
http://books.google.nl/books?id=7Ma5cePKRGMC&pg=PA614&lpg=PA614&dq=spelelement+trekt+mensen&source=bl&ots=Im2HN2zXwm&sig=XuSA2bcp4y28yqgwNyxPrjZj4X8&hl=nl&sa=X&ei=bOOnU9jeLYm9OebhgJAG&ved=0CCcQ6AEwAQ#v=onepage&q=spelelement%20trekt%20mensen&f=false

- Keune, C. & van der Zanden, G.H. (1990). Beeld van ouderen.  Den Haag: SDU- Uitgeverij.

- Menscentraal. (2014).  Behoeftepiramide van Maslow. Gevonden op 19 juni op het World Wide Web.  http://www.menscentraal.nl/behoeftepiramide_van_Maslow.html/

- Moet je doen (2014). Tableau vivant. Geraadpleegd op 17 juni 2014 op het World Wide Web:

- NU (2014). 65-plussers zitten lekkerst in hun vel. Geraadpleegd op 17 juni 2014 op het World Wide Web:

- Plazilla (2014). Wat is de betekenis van tableau vivant. Geraadpleegd op 17 juni 2014 op het World Wide Web:


- TU Delft. (2014). Clickers en Peer instruction. Gevonden op 19 juni op het World Wide Web. https://intranet.tudelft.nl/specifieke-ingangen/onderwijs/onderwijsverbetering/oc-focus/projecten/blended-learning/bij-contactmomenten-betrekken/

- Vandenbroeck, M. (2013). De blik van de Yeti (vierde of vijfde druk). Amsterdam:  BV Uitgeverij SWP.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten