Terugblik/vooruitblik

Een beschrijving van datgene wat jullie over de groepering hebben geleerd

Toen wij te horen kregen dat wij deze periode met de doelgroep ouderen aan de slag  moesten, was niet iedereen enthousiast. We hadden allemaal een bepaald beeld over ouderen en dachten niet dat deze doelgroep een uitdaging zou zijn. De beeldvorming die wij o.a. over ouderen hadden, was dat zij gebreken hadden, dat ze vergeetachtig zijn en dat ze niet goed tegen veranderingen kunnen, maar daarnaast ook dat zij heel wijs, behulpzaam en respectvol zijn.

Om ons te oriënteren op onze doelgroep hebben wij interviews gehouden met ouderen. De leeftijd verschilde van 65 tot 88 jaar. Onze interviewvragen waren gebaseerd op de diversiteitscirkel met de zeven segmenten (sekse/gender, religie, enticiteit, professionele socailisatie/klasse, seksuele oriëntatie en talent/handicap). Doordat wij ons interview zo breed hadden opgesteld met zo veel verschillende onderwerpen, kregen we heel veel en verschillende informatie, oftewel: veel diversiteit. Het was fijn dat we de diversiteitscirkel als model konden gebruiken, anders waren we nooit zo veel over de doelgroep te weten gekomen. Na onze interviews hadden we al een veel betere kijk op onze doelgroep. Zo werden vooroordelen wegevaagd en kwamen er nieuwe positieve beelden voor terug.
Natuurlijk vergeten ze misschien iets meer dan onze generatie, maar ze zijn wel vaak nog heel actief en verstandig.


Om ons nog beter te oriënteren op de doelgroep, hebben wij vrijdag 03-06 een afspraak bij welzijnsorganisatie Alcander te Hoensbroek. Hier lopen wij een middagje mee bij de ouderen.
Daarnaast hebben wij vrijdag 13-06 een afspraak bij zorgorganisatie Sevagram. Ook hier draaien wij een middagje mee met de (zorg)activiteiten die dan aan bod komen.


Zelfbeoordeling

Hoe wij ons in de theorie hebben verdiept:
- We zijn aanwezig geweest bij de afgelopen hoorcolleges, waarin wij veel geleerd hebben. Zoals de verschillende modellen die je kunt gebruiken om naar een persoon uit de doelgroep te kijken, het verschil tussen dicriminatie en pesten, gebeurtenissen in de levensfase van ouderen, maar ook hoe vooroordelen en beeldvorming tot stand komt.
Naast inhoudelijke theorie hebben wij ook geleerd hoe je een interview moet opstellen en hoe je aan relevante bronnen komt om je informatie goed te kunnen onderbouwen.

- Ook zullen wij aanwezig zijn bij de komende colleges waarin wij vooral veel zullen leren over de manifestatie, welke onderwerpen relevant zijn om te vertellen tijdens de manifestatie en de manier waarop we ons presenteren.


- Daarnaast hebben we zelf veel theorie geleerd voor de BOK-toets, waarvan ook veel theorie kunnen gebruiken voor onze doelgroep.

- In onze interviews is ook veel relevantie informatie naar boven gekomen, waaronder onze aanbevelingen. Deze kunt u vinden onder het kopje "Praktijkervaring".

- Om verder veel te leren vanuit de praktijk gaan wij, zoals hierboeven beschreven, naar welzijnsorganisatie Alcander en zorgorganisatie Sevagram.

Vooruitblik manifestatie

- Uit onze interviews is een klein tiental aanbevelingen naar voren gekomen. De krachten van ouderen die wij tijdens de manifestatie naar voren kunnen brengen, zijn:

  • Hun zelfverzekerdheid onder andere m.b.t. hun uiterlijk
  • Hun wijsheid
  • Hun levenservaring
  • Hun heerlijke kookkunsten
  • Hun bescheidenheid
  • Hun felxibiliteit
  • Hun behoedzaamheid
  • Hun vele belangstelling voor anderen

Natuurlijk kunnen hier nog veel ideeën en krachten bij komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten