De opdracht vanuit dit college was:
Welke
individuele genderrolpatronen zie je terug bij de groep die en het individu dat
je hebt leren kennen? Met welke genderverwachtingen en -normen hebben de groep
en het individu te maken?Hoe gaan de groep en het individu er tegenin en hoe gaan ze erin mee?
Uit de geïnterviewde personen zijn verschillende rolpatronen na voren gekomen. Een van deze informanten is Katholiek opgevoed en daardoor mocht zij na het trouwen niet meer werken en studeren. Na een aantal jaren mocht zij weer gaan werken. De reden hierachter is dat de tijden veranderden en het geen taboe meer was dat de vrouw werkte. De informant ging niet tegen deze rolpatronen in. Het was nou eenmaal zo en dit accepteerde zij.
Een andere informant die wij geïnterviewd hebben is daarentegen wel tegen de genderverwachtingen ingegaan. Zij mocht eigenlijk niet gaan studeren toen zij jong was, aangezien haar ouders er bang voor waren dat zij na haar studie op haar ouders neer ging kijken, omdat zij niet konden studeren. Uiteindelijk is zij hier tegen ingegaan, want zij heeft ervoor gekozen om toch te gaan studeren. Tegenwoordig studeert zij nog steeds en daarnaast volgt zij nog allerlei cursussen.
Conclusie: In de doelgroep ouderen zie je veel verschillen. De één gaat tegen de rolpatronen in en de ander accepteert zoals het is. Dit betekent dat we de diversiteit binnen de doelgroep meenemen naar de manifestatie. Iedereen is namelijk anders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten